اقدام پژوهی چیست ؟

در این روش توصیف مسئله بصورت روش مارپیچی با جمع‌آوری اطلاعات سیستماتیک و بازتاب و تجزیه و تحلیل انجام می‌گیرد. وصل کردن دو واژه «عمل» و «تحقیق» صورت ضروری این روش را واضح می‌سازد. عملی کردن عقاید به عنوان وسیله‌ای برای افزایش دانش پیرامون توسعه برنامه‌ریزی و آموزشی و یادگیری است.

اغلب اقدام‌پژوهی یک فعالیت جمعی است که صاحب نظران با هم کار می‌کنند تا به هم در طراحی و انجام تحقیفاتشان در کلاس کمک کنند بر طبق نظر جان ایلیوت اقدام پژوهی معلمان مربوط می‌شود به مسائل عملی که هر روز در کلاس تجربه می‌شود بیشتر از آنکه مربوط بشود به مسائل تئوری توسط محققان محض در چارچوب دانش معرفی می‌گردد. تحقیق توسط خود معلمان برای بهبود در کیفیت آموزش در کلاسهایشان طراحی و به کار برده می‌شود. تأکید اصلی تحقیق معلمان گسترش نقش معلمان به عنوان یک محقق در مورد آموزش و یادگیری از طریق تحقیقی سیستماتیک کلاس می‌باشد.

 

 

 

 

 


اقدام پژوهی چیست ؟

در این روش توصیف مسئله بصورت روش مارپیچی با جمع‌آوری اطلاعات سیستماتیک و بازتاب و تجزیه و تحلیل انجام می‌گیرد. وصل کردن دو واژه «عمل» و «تحقیق» صورت ضروری این روش را واضح می‌سازد. عملی کردن عقاید به عنوان وسیله‌ای برای افزایش دانش پیرامون توسعه برنامه‌ریزی و آموزشی و یادگیری است.

اغلب اقدام‌پژوهی یک فعالیت جمعی است که صاحب نظران با هم کار می‌کنند تا به هم در طراحی و انجام تحقیفاتشان در کلاس کمک کنند بر طبق نظر جان ایلیوت اقدام پژوهی معلمان مربوط می‌شود به مسائل عملی که هر روز در کلاس تجربه می‌شود بیشتر از آنکه مربوط بشود به مسائل تئوری توسط محققان محض در چارچوب دانش معرفی می‌گردد. تحقیق توسط خود معلمان برای بهبود در کیفیت آموزش در کلاسهایشان طراحی و به کار برده می‌شود. تأکید اصلی تحقیق معلمان گسترش نقش معلمان به عنوان یک محقق در مورد آموزش و یادگیری از طریق تحقیقی سیستماتیک کلاس می‌باشد.

ر این روش معلمان همدیگر را در مورد پیشرفت‌ فعالیت‌های خود راهنمایی می‌کنند درگیر شدن در فعالیت‌های دسته جمعی اقدام پژوهی زمینه فعالیت انفرادی که طولانی مدت در مدارس رایج بود از بین می‌برد فرهنگ گفتگوهای حرفه‌ای را در مدارس به وجود می‌آورد

 

تأثیرات اقدام پژوهی چیست؟

شواهد روز افزون دال بر اینکه اقدام پژوهی تأثیرات حرفه‌ای و شخصی مثبت برای افرادی که مشغول این کار هستند دارا می‌باشد اقدام پژوهی برای معلمان فرصت کسب دانش و مهارت در متدهای تحقیق می‌باشد. تا از امکانات و فرصت‌هایی برای تغییرات آگاه بشوند. فعالیت معلمان در اقدام پژوهی خیلی منتقدانه و دارای بازتاب در حیطه کاری خودشان شده است. معلمانی که در اقدام پژوهی درگیر هستند در این متد خیلی بادقت عمل می‌کنند. تقریباً‌ در کل روشها برای فرآیند تدریس با دقت عمل می‌کنند.
لوریین استهاوس یک بار گفت: این معلمان هستند که در نهایت مدارس را به وسیله درک آن تغییر خواهند داد. وقتی معلمان در اقدام پژوهی درگیر می‌شوند و با آنها فهم خود را از فرآیند آموزشی بالا می‌برند. چیزی که آنها یاد می‌گیرند تاثیر زیادی در آینده بر روی آنچه که در کلاسهایشان مدرسه‌هایشان اتفاق می‌افتد خواهد داشت. برنامه‌های پیشرفت اعضا برنامه آمادگی معلمان بعلاوه پیشرفت مدارس برنامه‌های آینده است. و متأثر خواهد شد بوسیله چیزهایی که معلمان یاد می‌گیرند نه از طریق سوالات بحرانی و امتحانات دشوار از تمرینات خودشان و از برنامه‌های مدرسه که اقدام پژوهی نیازمند است. سئوالات اقدام پژوهی معلمان از قسمتهایی که آنها مشکل می‌دانند تأمین می‌شود از اختلافات بین آنچه که به نظر می‌رسد و آنچه که واقعاً رخ می‌دهد آنطور که اسمیت و لای‌تل پیشنهاد می‌کنند شکل واحد سئوالات معلمان آن است که آنها به تنهایی طرح (سئوال دادن) می‌کنند نه از تئوری و نه از عملی اما از تحقیق معلم مجبور خواهد شد که ارزیابی دوباره از تئوریهای جاری کند و تأثیر خواهد گذاشت روی آنچه که از تدریس، یادگیری و آموزش فهمیده می‌شود گفته می‌شود معلمان معمولا مارکی روی شاگردانشان به جا می‌گذارند اما به ندرت روی حرفه خود مارکی به جا می‌گذارند(WOLFE)  از طریق فرآیند و یافته‌های اقدام پژوهی معلمان هر دو را انجام خواهند داد.

نویسنده دکتر کامران صداقت

خواندن نظرات شما عزیزان باعث دلگرمی مامی شود

باتشکر از منبع:

http://www.awalyha.blogfa.com/post-114.aspx