نظام آموزشی کشور و بویژه نظام آموزش و پرورش همواره جایگاه ویژه ای در میان مسئولان داشته است. در این میان نقد صاحبنظران و کارشناسان حوزه پژوهش و آموزش و محافل رسانه ای نیز درباره آن قابل تأمل است.
    برخی معتقدند مشکلات نظام تعلیم و تربیت کشور ریشه در گذشته دارد و چندان نمی توان به تغییر آن در طول چند سال دل بست. برخی دیگر اذعان می کنند که در نظام های آموزشی همه کشورها مسائلی چه در گذشته و چه در امروز به چشم می خورد اما همچنان که بسیاری از آنها راه حل مسائل شان را یافته اند ما نیز می توانیم با توجه، مطالعه و برنامه ریزی کارشناسانه و اجرای صحیح برنامه های مدون شده، راهکار متناسب با نظام تعلیم و تربیت خود را بیاموزیم.

.....


بازده نه چندان مطلوب، به روز نبودن روش های تدریس، کم توجهی به مراکز تربیت معلم به عنوان نهاد تأمین کننده نیروی انسانی مجموعه فرهنگی کشور، کمبود اعتبارات، مدیریت های ناآشنا به مجموعه آموزش و پرورش، نبود نظام ارزیابی آموزشی صحیح و اجرایی نشدن قوانین مصوب مجلس به گفته برخی کارشناسان آموزشی و نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از جمله مسائل و چالش های پیش روی آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین وزارتخانه کشور با ۱۴ میلیون دانش آموز و یک میلیون و ۱۰۰ هزار نیروی انسانی محسوب می شود.

 * قوانین مصوب اجرا نمی شود

دکتر «علی عباس پور»در بیان دیدگاه های خود می گوییددر حال حاضر آموزش وپرورش با مشکلات متعددی روبه روست. یکی از مهم ترین آنها اجرا نشدن قوانین مصوب از سوی این وزارتخانه است.  عباس پور نداشتن کارایی کافی نیروی انسانی آموزش وپرورش را نیز مد نظر قرار می دهد و می گوید: «وجود ۳۰ هزار معلم مازاد و ۵۸ هزار معلم حق التدریس غیررسمی یکی دیگر از معضلات بزرگترین وزارتخانه کشور است.

ناتوانی در به کارگیری تکنولوژی و روش های جدید آموزشی در سیستم تعلیم و تربیت کشور هم از دیگر چالش های پیش روی آن است. مشکلات نظام آموزشی ما نه در کوتاه مدت بلکه در بلندمدت و با تدابیر علمی حل شدنی است.»

 * اعتبارات تخصیص یافته از سوی دولت نهم بی سابقه بوده است

 «ابراهیم کارخانه» می گوید:

«اعتبارات اختصاص یافته از سوی دولت نهم به آموزش وپرورش کشور در طول دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بی سابقه است.درسال ۸۳ بودجه مصوب آموزش و پرورش ۳هزار میلیارد تومان بود، این میزان در سال ،۸۵ به بیش از دو برابر یعنی ۶هزارو ۱۰۰میلیارد تومان رسید. علاوه بر بودجه مصوب، اعتبارات دیگری هم در قالب لایحه متمم و اصلاح بودجه به آموزش و پرورش تزریق می شودراین میان حقوق پرداختی به معلمان نیز قابل توجه است. براساس آمار اعلام شده ازسوی آموزش و پرورش میانگین حقوق ماهانه پرداخت شده به معلمان در سال ۸۳ ، ۲۷۸ هزار تومان، در سال ۸۴ ، ۳۳۸ هزار و در سال ۸۵ ۴۱۹، هزار تومان بود. بنابراین افزایش حقوق کارکنان قابل ملاحظه است.لبته در حال حاضر نیز بخشی از مطالبات آنها پرداخت نشده است که دولت بایستی دراین باره چاره اندیشی کند

 * نمی توانیم نظام آموزشی مان را کارآمد نامگذاری کنیم

  دکتر «علیرضا شریفی»می گوید:

تربیت نیروی انسانی ماهر چه به لحاظ داشتن دانش معلمی و تعلیم و تربیت و چه به لحاظ داشتن تخصص و فن در حوزه خود باید مورد توجه قرار گیرد. منطبق نبودن آنچه که آموزش و پرورش به دانش آموز ارائه می دهد با آنچه نیازهای جامعه می طلبد و وجود نداشتن ابزار ارزیابی مشخص، تأثیرگذار و دقیق برای سنجش آنچه که دانش آموز می آموزد، از دیگر مسائل موجود در نظام آموزشی ماست. ضعف در مدیریت آموزشی هم کاملاً مشهود است. آیا به تعداد مدارسی که در کشور داریم مدیرانی هم که در رشته مدیریت آموزشی تحصیل کرده باشند داریم.

* تعداد مراکز تربیت معلم کم شده است
    «مصطفی طباطبایی» کارشناس آموزشی و مدرس دانشگاه تربیت معلم نیز درباره مسائل و مشکلات نظام تعلیم و تربیت کشور می گوید: «بزرگترین مشکل آموزش و پرورش داشتن مسئولانی است که به نظام آموزشی آشنا نیستند. باید مسئولان این نهاد آموزشی فعالیت و تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی از جمله ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان، پیش دانشگاهی و حتی مرکز تربیت معلم را تجربه و از نزدیک مسائل آنها را لمس کرده باشند. از این طریق به نقاط کور آنها پی می برند. متأسفانه برخی مسئولان می خواهند درد این نظام را با الگوبرداری از کشورهای دیگر علاج کنند.  تجهیز معلمان به علم روز نیز ضرورت دارد. در این باره مراکز تربیت معلم اهمیت می یابد. در گذشته تعداد مرکز تربیت معلم بیش از ۱۰۰ مرکز فعلی بود. تجربیات و مطالعات نشان می دهد میزان موفقیت معلمانی که در این مراکز تحصیل کرده اند بسیار بیشتر از معلمانی است که در سایر دانشگاه ها مدرک گرفته اند به طوری که نحوه نگرش آنها به آموزش بسیار مثبت تر است.
    دانش آموزان در بدو ورود به مدرسه ذوق و شوق دارند اما پس از چند سال باید به اجبار آن ها را در مدرسه نگه داشت. این بی علاقگی در فضای مدرسه ایجاد شده است. برای رفع این مسأله باید نیاز کودک شناسایی شود و با استفاده از روش های جدید در آنها علایقی به وجود آورد.»

چکیده از مقاله  خانوم  شهناز سلطانی در  روز نامه ایران

برای خواندن  متن کامل مقاله به منبع زیر رجوع کنید

خواندن نظرات شما عزیزان مایه دلگرمی ما می شود :

با تشکرازمنبع :http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1531660