پرسشهای پژوهش
-1 چگونه می توانم سبب ایجاد رغبت و انگیزه در دانش آموزان برای انجام فعالیتهای پژوهشی و تحقیقی بشوم؟
-2 چگونه می توانم باعث افزایش مشارکت دانش آموزان در انجام امر تحقیق و پژوهش بشوم؟
-3 چگونه می توانم در امر تدریسم از شیوه های مشارکتی که باعث گسترش تحقیق و پژوهش دربین دانش آموزان می شود استفاده کنم؟

....


اکثر دانش آموزان روح یه پرسش گری ندارند، در فهم مطالب بیشتر
متکی به حیطه دانش شده اند و در تجزیه و تحلیل توانایی و مهارت کمی دارند و در مجموع به انجام پژوهش تمایل چندانی از خود نشان نمی دهند

دانش آموزان ما به تفکر منطقی عادت نکرده اند بیشتر دروس را با توجه به محفوظ ات خودارائه می دهند، و در انجام تحقیق با اصول و روش آن آشنا نیستند و لذا انجام تحقیق برای آن ها به عنوان یک کار اضافه تلقی شده و نه تنها نمی دانند چه باید بکنند بلکه تمایلی به انجام پژوهش ندارند. فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان کم رنگ است و بیشتر کتاب های رمان را طالبند

با توجه به اینکه در ریشه یابی مشکل چندین عامل دخالت داشتند که بر هم تأثیر متقابل نداشتند به همین دلیل از روش تجزیه و تحلیل 6 پرسش استفاده کردم که به شرح زیر می باشد :
- چرا دانش آموزان در دروس مختلف روحیه پرسش گری را ندارند؟
- چرا دانش آموزان به تفکر منطقی عادت ندارند؟
- به چه علت دانش آموزان متکی به محفوظات خود هستند؟
- چه چیزی باعث شده که دانش آموزان به کتاب و کتابخوانی اهمیت ندهند؟
- چرا فرهنگ پژوهش در بین دانش آموزان هنوز به طور کام ل شکل نگرفته و یا پژوهش هااصولی انجام نمی شود؟
- چگونه می توان دانش آموزان را به انجام تفکر و پژوهش ترغیب نمود؟
انتخاب راه حل های جدید موقتی(راه حل های پیشنهادی)
- تقویت مهارت دقت در دانش آموزان و این که نسبت به خود و اطراف شان دقت داشته باشند وبی تفاوت از مسائلی که در پیش رو دارند نگذرند.
- تقویت عادت به تفکر و حساسیت نشان دادن به استدلال منطقی در دانش آموزان . (ایجاد فضا وزمینه ای مناسب برای تفکر دانش آموزان).
- تقویت مهارت فرضیه سازی و این که وقتی با سؤالات روبرو می شوند برای پاسخ فرضیه سازی کنند و سپس به دنبال رد یا تأیید آن بروند.
- روش تدریس در کلاسها به صورت پژوهش محور باشد .
- دانش آموزان ،محور فعالیت آموزشی و تربیتی باشند .
- با رعایت تفاوت فردی و با توجه به علایق و تواناییهای دانش آموزان می توان آنها را در فرایندآموزشی و انجام پروژه تحقیقی مشارکت داد .
- بررسی تحقیقات دانش آموزی و توجه به آنها .
- اعتبار بخشی به فعالیتها و تحقیقات دانش آموزان .
- پرورش تواناییهایی نظیر گزارش نویسی و فعالیت عملی .
- تقویت مهارتهایی که با تحقیق و پژوهش سروکار دارندمانند :مصاحبه، آزمایش ،محاسبه ،تصمیم گیری، اجرا، و ...
- برپایی نمایشگاه پروژه علمی .
- برگزاری دوره آموزشی روش تحقیق برای دانش آموزان.
- برگزاری دوره آموزشی پژوهش در اینترنت.

چکیده ای از تحقیق خانوم  زهرا حسین زاده

خواندن نظرات شما عزیزان مایه دلگر می ما می شود :

با تشکر از منبع :www.teo.ir/part/pajoohesh/tahghighat/mp.../6.pdf 

متن کامل در منبع فوق  موجود می باشد