کتابهای کمک آموزشی این روزها در کیف هر دانش آموزی پیدا می شود و حتی برخی از آنها در خریدشان با یکدیگر رقابت پنهان دارند. رقابتی که موسسه های مختلف و نظام آموزشی بر آن دامن می زنند تا دانش آموزان بیش از پیش حافظه محوری را به یادگیری مفهومی و مطالعات علمی ترجیح دهند.
    استفاده از کتابهای کمک درسی طی سالهای اخیر به عنوان یکی از مواد اصلی آموزش بین دانش آموزان در مدارس اپیدمی شده است کتابهایی که اکثرا برپایه حافظه محوری و راحت طلبی تدوین شده و یادگیری عمقی و مفهومی در آن جایگاهی ندارد

....


کتابهای کمک آموزشی این روزها در کیف هر دانش آموزی پیدا می شود و حتی برخی از آنها در خریدشان با یکدیگر رقابت پنهان دارند. رقابتی که موسسه های مختلف و نظام آموزشی بر آن دامن می زنند تا دانش آموزان بیش از پیش حافظه محوری را به یادگیری مفهومی و مطالعات علمی ترجیح دهند.
    استفاده از کتابهای کمک درسی طی سالهای اخیر به عنوان یکی از مواد اصلی آموزش بین دانش آموزان در مدارس اپیدمی شده است کتابهایی که اکثرا برپایه حافظه محوری و راحت طلبی تدوین شده و یادگیری عمقی و مفهومی در آن جایگاهی ندارد. کتابهایی که به گفته اکثر کارشناسان، نه تنها به یادگیری مطالب درسی کمک چندانی نمی کند، بلکه در درازمدت ضربه های سنگینی بر پیکره نظام آموزشی وارد می کند. بیلبوردهای تبلیغاتی روی دیوار دانشگاهها پر است از تبلیغات کتابهای آموزشی یک یا چند انتشارات معروف و داد زدن های جلوی کتابفروشی هایی که کتابهای جدید را مثل یک نوار ضبط شده معرفی و رهگذران را به بازدید از کتابها دعوت می کنند.
    
    
    کتابهای کمک آموزشی فاقد خلاقیت محوری
    مسئولان آموزش و پرورش هم با پیشنهاد و تدریس این کتابها به دانش آموزان موافق نیستند چرا که اغلب آنها کنکور و آزمون محورند و کتابهای درسی اصلی را زایل می کنند.
    ابراهیم سحرخیز معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت وگویی با بیان اینکه کتابهای موجود در بازار فاقد خلاقیت محوری سوال محوری و عمق کافی هستند، در توضیحات بیشتری می گوید «کتابهای کمک درسی ذهن دانش آموزان را معطوف به چند سوال چهارگزینه ای می کند و ناخودآگاه به دانش آموز القا می کند که یک بخش از کتاب درسی مهمتر از بخشهای دیگر است و بدین ترتیب سایر بخشهای دیگر را کم اهمیت و بی کیفیت جلوه می دهد.»
    معاون آموزش متوسطه، با انتقاد از اینکه برخی از معلمان تحت تاثیر جو غالب رسانه ها و تبلیغات این کتابها قرار گرفته اند، اضافه می کند: «عده ای از معلمان باورشان شده که این کتابها معجزه می کند و در ابتدای سال به دانش آموزان پیشنهاد می کنند، در حالیکه این کاملاغلط است و ما بارها در کلاسهای ضمن خدمت خود این مسئله را متذکر شده ایم.»
    سحرخیز با بیان اینکه تیراژ کتابهای کمک آموزشی با سایر کتابهای موجود در کشور قابل مقایسه نیست می گوید: «اگر وزارت ارشاد جدولی از فروش کتابهای کمک آموزشی درسی مدارس و فروش سایر کتابهای دیگر را منتشر کند، مشخص می شود که عده زیادی از فروش این کتابها سود کلان می برند.»
    وی در پاسخ به این سوال که چرا آموزش و پرورش مانع از بازار سودجویی ناشران این کتابها نمی شود، می گوید: «متاسفانه دست های متعددی در این بازار هست که مانع از برخورد با این ناشران می شود و از سویی آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند با آنها مقابله کند و این ناشران هم اکنون براحتی در صداوسیما و سایر رسانه ها و در بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر تبلیغ می کنند، بنابراین برخورد با آنها نیاز به توافق جمعی سایر دستگاههای متولی دارد.»
    سحرخیز اضافه می کند: «البته پیش بینی ما این است که با حذف کنکور بازار فروش این کتابها از رونق بیفتد، اما قطعا آنها بیکار نمی مانند و به سالهای پایین تر تحصیلی ورود پیدا می کنند، کما اینکه هم اکنون هم این اتفاق افتاده و این ناشران به تولید کتابهای تست زنی برای مدارس نمونه دولتی، تیزهوشان و... ورود پیدا کرده اند.»
    وی می گوید: «برنامه ریزی کرده ایم که میزان پژوهشی و سوالات تشریحی و عمقی را بالاببریم و نمرات آن را در امتحانات افزایش دهیم و بدین وسیله تا حدی جلوی بازار کاذب این کتابها را بگیریم.»
 

خواندن نظرات شما عزیزان مایه دلگرمی ما می شود :

باتشکر از منبع : روزنامه کیهان