پژوهشگری و کاوش از ویژگیهای ذاتی انسان بوده و بدون آن یافتن پاسخ به پرسشهای متعدد و سئوالات بنیادی میسر نمی باشد، انسان جستجوگر می یابد، و یافته های خود را برای حل مشکلات و مسائل مبتلا به همنوعان خود در اختیار آنان قرار می دهد .


پژوهشگری و کاوش از ویژگیهای ذاتی انسان بوده و بدون آن یافتن پاسخ به پرسشهای متعدد و سئوالات بنیادی میسر نمی باشد، انسان جستجوگر می یابد، و یافته های خود را برای حل مشکلات و مسائل مبتلا به همنوعان خود در اختیار آنان قرار می دهد . پایه های توسعه جامعه بشری مدیون کاوشگرانی است که همواره پدیده های خود را مورد سوال قرار داده، برای سئوالات خود پاسخهای احتمالی تعیین و آن ها را به روش علمی مورد آزمون قرار می دهند، کنجکاوی، تردید و طرح سئوال برای محققان آغاز راه است راهی که پایان آن به یقین و اطمینان می انجامد. لازمه نظام آموزشی کارآمد، تربیت دانش آموزانی جستجوگر، محقق و پژوهشگری است که بتواند مشکلات و مسائل پیش روی خود و جامعه را حل و موجب پیشرفت، ترقی و تعالی شود و این خود میسر نمی شود مگر با معلمانی عالم، آگاه و پژوهنده که تحقیق و پژوهش را در فرآیند یاددهی و یادگیری جزء برنامه های اصلی خود قرار دهند. اگر دانش آموزان از دوران ابتدایی، راهنمایی تحصیلی و متوسطه با روش تحقیق و پژوهش به آموزش بپردازند و روش تفکر و اندیشه آن ها روش محققانه و پژوهشگرانه باشد بسیاری از مشکلات پیش روی نظام آموزشی حل خواهد شد. انسان را موجودی جستجوگر دانسته اند. پژوهش به هیچ وجه حیطه خاصی را نمی شناسد، بلکه تمام سوالات بشر را شامل می شود. نقش پژوهش در توسعه و شکوفایی همه جانبه چنان برجسته و انکارناپذیر است که می توان آن را بدون تردید نیروی محرکه توسعه در همه حوزه ها دانست. پزوهش و تحقیق همواره توانسته است انسان ها را در گذر از تحولات به سوی کمال مطلوب رهنمون سازد. 

خواندن نظرات شما عزیزان مایه دلگرمی ما می شود

با تشکر از منبع:

http://www.tebyan.net/index.aspx